لیلا حق شناس؛ علی نویدیان؛ امیرصالح امین جعفری؛ علی کاظمی؛ محمدرضا عابدی؛ حسین صادقی
دوره 19، شماره 2 ، دی 1391، ، صفحه 137-158
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاسهای کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، هنجاریابی، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهر اصفهان بوده است. به همین منظور 412 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهایی انتخاب شدند. بر این اساس به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، ضریب پایایی مقیاسهای کمپبل به شیوه آلفای کرانباخ و باز ازمایی محاسبه شد. روایی هفت مقیاس جهتگیری رغبت از چند طریق محاسبه گردید: 1- از طریق همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری رغبت با مقیاسهای فرم کوتاه رغبت سنج تحصیلی- شغلی، 2- از طریق مقایسه میانگین دانشآموزان دختر و پسر، 3- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاسهای جهتگیری رغبت با هفت مقیاس جهتگیری مهارت. روایی دومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی هفت مقیاس جهتگیری مهارت از دو طریق مورد بررسی قرار گرفت: 1- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت با پرسشنامه باور به مهارتها. 2- از طریق محاسبه همبستگی بین هفت مقیاس جهتگیری مهارت و هفت مقیاس جهتگیری رغبت. روایی سومین مجموعه از مقیاسهای رغبت و مهارت کمپبل یعنی 29 مقیاس رغبت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس مهارت اصلی بررسی شد روایی چهارمین مجموعه از مقیاسهای کمپبل یعنی 29 مقیاس مهارت اصلی از طریق محاسبه همبستگی بین این مجموعه از مقیاسها و 29 مقیاس رغبت اصلی بررسی شد. و در نهایت رتبههای درصدی و نمرات استاندارد به عنوان هنجارهای پرسشنامه محاسبه گردید در مجموع با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اذعان داشت که پرسشنامه رغبت و مهارت کمپبل در جامعه مورد پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبولی بوده و میتوان از آن به عنوان پرسشنامه رغبت و مهارت در کارهای پژوهشی، راهنمایی و مشاوره استفاده کرد.